سفر به قلعه لمسر

1398/2/28

مشخصات

الموت نام منطقه ای در استان قزوین هست که به دو قسمت الموت غربی و الموت شرقی تقسیم میشه و در رشته کوههای البرز و در شمال شرقی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین در استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، باختر طالقان و خاور رودبار زیتون قرار گرفته . شهرت اصلی این منطقه به دلیل وجود دو دژ الموت و لمسر در این منطقه هست که تاریخ خیلی هیجان انگیز و اسرارآمیزی دارن. در این نوشتار درباره قلعه لمسر یا لمبسر توضیحات مختصری میدیم. این دژ در 3 کیلومتری شمال شرقی روستای رازمیان واقع شده و قدمتش به دوران ساسانیان برمیگرده، البته در دوران سلجوقیان هم فعال بوده. این قلعه بعد از قلعه الموت یا همان قلعه حسن صباح معروفترین قلعه این منطقه هست. گفته شده این قلعه حتی از قلعه الموت هم مستحکم تر بوده. متاسفانه تاریخ دقیق ساخت قلعه در کتب تاریخی مشخص نیست و فقط مشخص شده که در دوره اسماعیلیان ساخته شده. این قلعه 480 متر طول و 190 متر عرض داره و با دیوارهای دفاعی دو لایه به عرض 10 متر بسیار مستحکم بوده. در بخش شرقی قلعه نیز یک برج دیده بانی به ارتفاع 10 متر وجود داره. از موارد جالب در این قلعه میشه به سیستم آب رسانی و ذخیره آب و انبار غلات قلعه اشاره کرد که به صورتی ساخته شده که قلعه رو برای محاصره های طولانی آماده کنه و همچنین چاله هایی برای جمع آوری آب باران در هنگام محاصره ساخته شده. آبی که از رودخانه نینه رود وارد قلعه میشده در آب انبارهایی به شکل مکعب مستطیل و به طول 5 متر و عمق و عرض 1 متر ذخیره میشده که حدود 4 آب انبار به این شکل در قلعه قابل تشخیص هست. آب انبار های دیگری هم در نقاط مختلف قلعه وجود دارد که بزرگترینشون 12 متر طول دارد. برخی تاریخ شناسان اعتقاد دارند که میکروب وبا وارد آب این قلعه شده و مدافعین این قلعه دچار مرض وبا و مرگ شدند و به این ترتیب هلاکوخان تونسته قلعه رو تصرف کنه. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخش هایی از این قلعه رو ترمیم کرده.

مختصات جغرافیایی

مختصات قلعه لمسر روی نقشه برابر 36.547346 درجه شمالی و 50.227244 درجه شرقی هست که در منطقه ای محصور بین شمال قزوین تا رشته کوههای البرز قرار گرفته.

 

مسیر دسترسی

برای دسترسی به قلعه لمسر که از قزوین حدود 60 کیلومتر فاصله داره بایستی از مسیر جاده باراجین از قزوین خارج بشیم و سپس از جاده بهرام آباد به سمت روستای بهرام آباد بریم و بعد به سمت روستای رازمیان رفته و از اونجا به قلعه دسترسی خواهیم داشت.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

برای دسترسی به قلعه کمی از آنجایی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه های مناسبی به صورت پله تعبیه کرده کار سختی در پیش نخواهید داشت ولی باز هم بهتره کفش مناسب همراه داشته باشید.