سفر به قلعه الموت

1398/2/21

مشخصات

الموت نام منطقه ای در استان قزوین هست که به دو قسمت الموت غربی و الموت شرقی تقسیم میشه و در رشته کوههای البرز و در شمال شرقی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین در استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، باختر طالقان و خاور رودبار زیتون قرار گرفته . شهرت اصلی این منطقه به دلیل وجود دو دژ الموت و لمسر در این منطقه هست که تاریخ خیلی هیجان انگیز و اسرارآمیزی دارن. در این نوشتار درباره قلعه الموت توضیحات مختصری میدیم. حتما نام حشاشین را در بازی های رایانه ای یا کتاب ها یا فیلم ها شنیدید، حشیشیه یا حشّاشین نامی است که مخالفان مسلمانِ باطنیان الموت بر آنان گذاشتن و بعدها در زبان‌های اروپایی به گونه‌های مختلفِ کلمه اَساسین (به انگلیسی: Assassin) بدل شد. این نامگذاری از اصطلاح حشاش که خودش مشتق از واژه حشیش به معنای داروساز (گیاه شناسان) ریشه گرفته که در قرون چهارم و پنجم خورشیدی در کشورهای اسلامی و بخصوص ایران دارو فروشان را بنام حشاشین صدا میزدن و در بعضی از شهرهای بزرگ ایران بازاری به نام بازار حشاشین (دارو فروشان) وجود داشته.  باطنی‌ها یک گروه شیعی مهم بودند که از رهبران آن ها می توان حسن صباح را نام برد که بنیانگذار دولت اسماعیلیان الموت در فلات ایران و حجت امام و داعی بزرگ مذهب اسماعیلیه نزاری بود. خلاصه مطلب این که قلعه الموت مقرّ حسن صباح در آن دوران بوده که حمدالله مستوفی درباره این قلعه گفته‌ که این بنا به دست «داعی الی الحق حسن بن زید» بنا شده‌است و حسن صباح در سال۴۸۳ هجری قمری این قلعه را تصرف کرد و اکنون دژ به نام دژ حسن صباح نیز نامیده می‌شود. عمده شهرت دژ به علت فعالیت‌های نظامی-امنیتی حسن صباح در آن بوده‌. موقعیت قلعه روی صخره ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر از سطح دریا که بلندی صخره از زمین‌های اطراف ۲۰۰ متر و مساحت دژ ۲۰۰۰۰ متر مربع هست. کوهستانی که دژ الموت روی آن قرار داره از نرمه‌گردن (میانه شهر های میانه نرمه‌لات و گرمارود) شروع شده و به طرف غرب ادامه پیدا کرده. صخره‌های اطراف قلعه که رنگ سرخ و خاکستری دارند، در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شدن. اطراف قلعه از هر چهار طرف پرتگاه قرار داره و تنها راه ورود به اون در انتهای ضلع شمال شرقی قلعه هست. این قلعه در بین مردمان محلی به "قلعه حسن" معروف هست. طول قلعه حدود ۱۲۰ متر و عرض آن در نقاط مختلف بین ۱۰ تا سی ۳۵ متر متغیر هست. این قلعه در شوال ۶۵۴ هجری قمری به‌دستور هلاکوخان‌مغول به آتش کشیده و ویران شد و بعد از اون به ‌عنوان تبعیدگاه و زندان مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۹۳۰ هجری قمری و ابتدای حکومت شاه تهماسب صفوی تا سال ۱۰۰۶ هجری قمری قلعه ظاهری سالم داشته. متاسفانه حفاری‌هایی که در دوره قاجار برای یافتن گنج در قلعه انجام شده باعث شده که کاملا تخریب بشه.

 

مختصات جغرافیایی

مختصات قلعه الموت روی نقشه برابر 36.2640درجه شمالی و 50.35 درجه شرقی هست که در منطقه ای محصور بین شمال قزوین تا رشته کوههای البرز قرار گرفته.

 

 

مسیر دسترسی

دو مسیر دسترسی برای قلعه الموت وجود داره. اولی به این صورت هست که بعد از عبور از ازاد راه تهران قزوین و نرسیده به میدان مینودر و طی مسافتی حدود 4 ساعت بدون در نظر گرفتن ترافیک شما به قلعه الموت میرسید. مسیر دوم هم به این صورت هست که پس از رسیدن به قزوین و عبور از کمربندی مسیر الموت غربی که از جاده بهرام اباد- رازمیان میگذرد را انتخاب کنید که حدود 10 تا 12 ساعت از قزوین زمان میبره و مسیر بکری هست.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

برای دسترسی به قلعه کمی کوهنوردی لازمه که بهتره کفش مناسب همراه داشته باشید. اگر بخواهید هیجان بیشتری برای دیدن قلعه داشته باشید قبل یا در حین سفر می تونید فیلم " prince of persia the forgotten sands" رو تماشا کنید که در اون تمثال خیالی این قلعه به تصویر کشیده شده و یا رمان مارکوپولو که قسمتی از اون در این قلعه میگذره رو بخوانید یا داستان سه یار دبستانی، که ادوارد فیتزجرالد بر دیباچه ترجمه انگلیسی رباعیات خیام آورده و در اون خیام، خواجه نظام الملک و حسن صباح، ارتباط داده شده‌اند رو مطالعه کنید.