سفر به غار ایوب

1398/2/14

مختصات جغرافیایی

غارها حفره هایی هستند که به مرور زمان بر اثر حل شدن سنگ ها با آب و ذوب شدن یخ ها به وجود آمده اند. یکی از غارهای جذاب ایران غار ایوب نام دارد که در ارتفاع 2876 متری خودنمایی میکند. مختصات غار روی نقشه برابر 30.617595 درجه شمالی و 54.866905 درجه شرقی می باشد.

 

مشخصات

غار ایوب بزرگترین غار آذرین کشور می باشد و به عنوان بزرگترین دهانه غار آذرین ایران شناخته می شود که از به هم پیوستن و انفجار آب و گدازه های آتشفشانی ایجاد شده است و  با شماره ثبت ۱۳۹۴۵ در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۴ ثبت ملی شده است. طی سالیان متمادی و بر اثر انقباض و انبساط که بر اثر دما و شرایط محیطی و آب و هوایی به وجود آمده و همچنین باد شدید ریزش های جدید درون غار صورت گرفته و بر وسعت آن افزوده شده. طول دهانه غار 50 متر و ارتفاع آن 40 متر می باشد که در نوع خود در کشور بی نظیر است. ســاختار سنگ شناســى اين كوه از نوع داسيت- آندزيت مربوط به عهد پليو- پليستوســن از دوره هاى زمين شناســى اســت. این غار از فصل بهار تا اواخر تابستان پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت می باشد. همچنین مردم روستاها و شهرهای اطراف بنا به اعتقاداتشان برای زیارت به این غار سفر میکنند، اعتقاد بر این است که حضرت ایوب مدتی را در این غار زندگی کرده و اثر رد پای ایشان بر دیواره ی صخره ای غار نقش بسته است.

 

مسیر دسترسی

این غار در استان کرمان و در حدود 7 کیلومتری جنوب شرقی شهر دهج از توابع شهر بابک و در کوه ایوب واقع شده. برای دسترسی به این غار چندین مسیر وجود دارد که مسیر پیشنهادی دسترسی استفاده از جاده اصلی تهران - بندرعباس می باشد که پس از رسیدن به دوراهی جوزم و پس از طی مسافت 35 کیلومتر به غار ایوب می رسید. مسیر دیگر دسترسی به غار از طریق جاده یزد به شهر بابک و شهر جوزم می باشد. برای دسترسی به غار بایستی خودرو را در پایین کوه پارک کرده و با پیاده روی و طی مسیری حدود یک کیلومتر به دهانه غار رسید. از سمت یزد حدود 170 کیلومتر تا غار فاصله است و از سمت کرمان حدود 280 کیلومتر.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

آبشار: در گوشه ای از دیواره ی شرقی غار آبشار کوچکی با حوضچه زیر آن خودنمایی میکند.

حوض آرزوها: کمی بالاتر از آبشار، محدوده صافی وجود دارد که در مرکز آن حوضی شبیه هاونگ وجود دارد که به حوض آرزوها معروف است، این اعتقاد وجود دارد که اگر فردی نیت کرده و سنگی را در داخل حوض پرتاب کند و سنگ پس از برخورد به دیواره درونی هاونگ به بیرون پرتاب شود، آرزوی نیت شده فرد برآورده خواهد شد.

سوراخ حلال و حرام: در قسمت جنوب غربی غار سوراخی دایره وار وجود دارد که طبق خرافه های محلی اگر فردی بتواند روی سر و سینه به صورت درازکش از آن عبور کند پس حلال زاده است.

منزلگاه: بین حوض آرزوها و سوراخ حلال و حرام جایگاه هایی برای اتراق گردشگران ایجاد شده است که منزلگاه نام دارند و محل استراحت و نماز و ناهار و شام می باشند.

زیارتگاه بچه مهتابی ها: 150 متر بالاتر از منزلگاه یک زیارتگاه قرار دارد که به صورت محلی گود شده است که در مرکز آن فرورفتگی مانند جای پای انسان قرار دارد که به اعتقاد افراد محلی جای پای حضرت یعقوب می باشد و دلیل زیارتگاه نامیده شدن این غار نیز همین جای پا می باشد. برای رسیدن به زیارتگاه باید از نردبانی کوچک بالا رفت.

سنگ بارانداز: در پایین کوه و در نقطه آغاز صعود سنگ بزرگی وجود دارد که به سنگ بارانداز معروف است زیرا مسافران با وسیله نقلیه فقط تا نزدیکی این سنگ می توانند بیاید و بقیه مسیر را بایستی پیاده طی کنند که حدود یک ساعت طول میکشد و افرادی که نمی توانند از کوه صعود کنند بایستی در کنار همین سنگ اتراق کنند.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

به دلیل قرار گرفتن غار در ارتفاع برای دسترسی به آن بایستی کوه نوردی مختصری انجام داد و به همین دلیل افراد مسن و افرادی که برای صعود و کوه نوردی مشکل دارند نمی توانند به سادگی به غار برسند. بهترین فصل بازدید از غار فصل بهار و تابستان می باشد و در فصول پاییز و زمستان سرمای زیاد باعث آزار مسافران خواهد بود. بهتر است با کفش مناسب جهت کوهنوردی به این مکان سفر کنید تا هنگام صعود و گردش در غار مشکل پاره شدن کفش برای شما ایجاد نشود.