سفر به دره آکواریوم

1398/2/11

داراب یکی از شهرهای استان فارس است که با داشتن جاذبه های طبیعت گردی، کوهنوردی و گردشگری هر سال میزبان تعداد زیادی از علاقمندان است.در هشتاد کیلومتری شهرستان داراب، دره ای زیبا به نام دره آکواریوم قرار دارد که موقعیت ارتفاع آن 1330 متری از سطح دریا است و جریان داشتن کاسه‌رود (که در دل کوه‌های سر به فلک کشیده و چشمه‌های جاری قرار دارد)، در دره آکواریوم باعث شده تا در مسیر این دره آبشارهای متعدد به همراه حوضچه‌های آب فراوانی ایجاد شود. دره آکواریوم در 9 کیلومتری شمال روستای فورگ قرار دارد که ورودی دره درست در زیر پل معروف فورگ در مسیر داراب به حاجی آباد واقع شده است.


کاسه رود گاه از آبشارهای بلند فرو می ریزد و گاه در جوی های کم شیب جریان پیدا می کند. در جریان رود خزه های سبز و چسبیده به سنگ را می بینیم که از آب خنک و گوارا سیراب می شوند و نیزارهای پر پشت و درختان بید و پرسیاوشان آویخته از سنگ در کنار آواز رودخانه زیبایی این طبیعت بکر را چند برابر می کنند. کاسه رود غنی و پر آب، با چشمه های بالا دست نریون و ماریون ترکیب می گردد و بخشی از اراضی دشت حاصل خیز منطقه را سیراب می کند. چشمه پنجعلی نیز که نیزارهای درهم پیچیده آن را در برگرفته اند با تک درخت نخلی که درآغوش دارد از دیگر جاذبه های این منطقه است است.


طول دره آکواریوم با گذشتن از 10 صخره که باید دست به سنگ شد به همراه عبور از 5 آبشار لغزنده و همچنین شنا کردن در حوضچه‌ها در خلاف جهت آب خروشان آنها، طی خواهد شد، که هیجان، ماجراجویی و دره نوردی را تجربه خواهید. با پیاده‌روی در کف دره به مدت تقریبی یک ساعته، به نیزار بزرگی می‌رسیم که ارتفاع نی‌های آن به 3 متر به بالا هم می‌رسد. بعد از این نی‌زارهای بلند و درهم تنیده، چشمه‌ای زیبا و پر آب وجود دارد که به چشمه پنجعلی معروف است که از جاذبه‌های طبیعی کاسه‌رود محسوب می‌شود. دره آکواریوم در ادامه مسیر باریک می‌شود که برای عبور از آن نیاز به مهارت‌های فنی کوهنوردی و دره نوردی است. کاسه بزرگی در انتهای دره وجود دارد که آب زلالی در آن جمع شده که نکته قابل توجه و جذاب آن تأمین کامل آب حوضچه از چشمه‌های زیرزمینی آن منطقه است و آب از بالا نمی‌آید. 


برای عبور از دره آکواریوم باید از ۱۰ صخره سنگی عبور کرد و به عبارت بهتر باید دست به سنگ شد همچنین آبشارهای همیشه جاری آن، بسیاری قسمت‌ها را لغزنده کرده که در هنگام عبور از آنها باید احتیاط را رعایت کرد. پس از یک ساعت پیاده روی در کف دره به نیزار بزرگی خواهید رسید که یکی از جلوه های زیبایی طبیعت این منطقه است و ارتفاع نی های آن به ۳ متر و بیشتر هم می رسد. چشمه پنجعلی که قبلا به آن اشاره کردیم پشت همین نیزارهای در هم پیچیده قرار گرفته است. برای ادامه مسیر نیاز به مهارتهای کوهنوردی دارید چرا که مسیر دره تنگ می شود و امکان عبور از آن دشوار خواهد بود. در انتهای دره کاسه بزرگی قرار دارد که آب زلالی در آن جمع شده است. لازم به ذکر است آب این حوضچه از بالا نمی آید و تمامی آب حوضچه از چشمه های زیر زمینی تامین می شود.