سفر به سد گمپو فداغ

1398/7/30

مختصات جغرافیایی

سد گمپوی فداغ سدی تاریخی است که در نزدیکی شهرستان گراش در جنوب استان فارس قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 27.518768 درجه شمالی و 53.539540 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

سد گمپوی فداغ از جمله سد های تاریخی استان فارس می باشد که در دهستان فداغ از توابع شهرستان گراش در جنوب استان فارس واقع شده. این سد با استفاده از مصالح ساختمانی سنگ و ساروج ساخته شده که ساروج  هم که حتما می دونید، یکی از ابتکارات معماران ایرانی برای ساخت ملات بوده که از ترکیب خاک رس و آهک، خاکستر کوره های حمام، مواد الیافی لویی، و گاهی سفیده تخم مرغ درست می شده. ارتفاع تاج سد حدود 25 متر و عرض اون 20 متر هست و ضخامت سد هم 6 متر محاسبه شده. طبق آثار به جا مانده در منطقه مانند بقایای سفالینه ها و شباهت دیواره های سد با قلعه های به جا مانده، قدمت سد را به دوران ساسانیان نسبت می دن. این سد روی یک رودخانه فصلی بنا ساخته شده که در فصول بارانی پر آب میشه و سد در دهانه تنگه ساخته شده بوده که آب ها رو جمع آوری کنه. سد دارای سه دریچه برای تنظیم مقدار آب مخزن بوده. مکان قرارگیری سد و طریقه آبگیری اون که از طریق مجرایی در کوه انجام میشده باعث شده که سد عمر زیادی داشته باشه و هنگام آبگیری به دیواره اون صدمه ای وارد نشه. در پایین دشت سد هم چشمه‌ای واقع شده که آب آن برای درمان بیماریهای پوستی و روماتیسم مفید هست. اهالی محلی روایتی دارن از خرابکاری های یکی از روستاییان که صحت و سقم اون تایید نمیشه ولی گفته میشه که سالها بعد از ساخته شدن سد یه نفر به نام عالی سیاه یک اسید قوی رو در این سد میریزه و باعث شکسته شدن سد میشه و در نهایت مزارع و باغ های اطراف رو از بین میبره. مردم خرابکار رو میگیرن و با چوب و سنگ اون قدر میزنن که از پا در میاد و در نزدیکی سد در کنار آب انباری اون رو دفن می کنن و قبری که اونجا هست هنوز هم متعلق به این خرابکار می دونن و از قدیم هم رسم شده که هر وقت از کنار اون رد میشن یک سنگ رو به نشانه انزجار به قبر می زنن.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این سد از شهرستان گراش به سمت اوز و فیشور و ارد حرکت کرده و بعد از آن به فداغ می رسیم و بعد از گذشتن از فداغ با ادامه در مسیر جاده لارستان - عسلویه به جاده فرعی محمدزینا وارد میشیم و از اونجا به مسیر سد گمپو فداغ می رسیم.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

سد باستانی: سد باستانی دیدنی گمپوفداغ.

توصیه های شیراز پیک نیک

بهترین فصل برای مراجعه به این مکان فصل بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت می باشد که سرسبزی مناطق اطراف سد به اوج خود رسیده. از ریختن زباله در اطراف و شکستن شاخه درختان و تخریب محیط طبیعی و روشن کردن آتش جدا خودداری کنید. از شکار جانوران و گونه های طبیعی منطقه به شدت پرهیز کنید.

منابع: ویکیپدیا، gardeshgariiran.ir، tebyan.net .

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.