سفر به کوه سرخ

1398/1/21

مختصات جغرافیایی

کوه سرخ در غرب شهر شیراز و در جنوب غربی شهرک گلستان واقع شده است. کوه از جنوب غربی شهرک گلستان شروع شده و تا قلات ادامه می یابد و کم کم از ارتفاع آن کاسته شده تا همسطح دشت می شود. مختصات کوه 29.744448 شمالی و 52.378478 شرقی می باشد.

 

مشخصات

کوه سرخ شیراز از مکان های تفریحی مناسب سفرهای نزدیک برای اهالی شیراز و شهرستان های اطراف می باشد. نامگذاری این کوه به این دلیل می باشد که به دلیل تشکیل شدن کوه از شن و ماسه های ریز و درشت تشکیل شده که قرمز رنگ به نظر می رسد. به دلیل این که این شن و ماسه ها همیشه در حال فرسایش هستند در پایین کوه چندین معدن شن و ماسه وجود دارد. هنگامی که از منظره شهر شیراز به کوه بنگریم به مانند سر یک انسان خوابیده دیده می شود. این کوه دارای دیواره های بلندی می باشد که به . حدود 30 چشمه فعال در اطراف کوه سرخ وجود دارد.

مسیر دسترسی

از طریق شهرک گلستان و پارک کوهستانی گلستان می توان به این کوه دسترسی داشت. همچنین از طرف روستای قلات نیز می توان به کوه دسترسی پیدا کرد. در بین مسیر گلستان و قلات نیز با وسیله مناسب می توان به مناطق مختلف کوه دسترسی داشت.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

پارک کوهستانی گلستان: این پارک در شهرک گلستان شیراز و در دامنه کوه سرخ واقع شده است و مکان مناسبی برای تفریح خانواده ها محسوب می شود.

چشمه ها: حدود 30 چشمه فعال در اطراف کوه سرخ وجود دارد

دره ها: این کوه دارای دره های زیبا و عمیق می باشد که برای پیاده گردی جوانان مناسب می باشد.

جانوران: در این کوه جانوران متفاوتی یافت می شود که از دسته پرندگان می توان به كبك ، سينه سرخ ، گنجشك ، سار ،شاهين ، باز ،كلاغ ، تيهو ، دال و جغد اشاره کرد و از دسته پستانداران می توان به آهو ،قوچ ،شغال ،گرگ و گربه وحشي اشاره کرد که البته تعداد آن ها به دلیل شکار بی رویه کاهش یافته یا امکان منقرض شدن آن ها وجود دارد.

برج های دیده بانی: حدود 8 برج دیده باین از جنس سنگ در نقاط مختلف کوه وجود دارد که این موضوع بیانگر نقش کوه به عنوان پناهگاه در زمان های گذشته بوده است. همچنین کوزه های سفال و ظرف های گلی متفاوتی نیز در این کوه یافت شده است که می تواند اثباتی بر این موضوع باشند.

توصیه های شیراز پیک نیک

کفش مناسب برای کوهنوردی و پیاده روی همراه داشته باشید. از ریختن زباله در محدوده کوه خودداری کنید و همچنین از شکار گونه های طبیعی موجود در کوهستان خودداری نمایید.