سفر به قلعه همایون دژ

1398/7/23

مختصات جغرافیایی

قلعه همایون دژ از مقاصد گردشگری استان فارس می باشد که در شهر گراش قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 27.667237 درجه شمالی و 54.140992 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

قلعه همایون دژ نام قلعه ای تاریخی است که در مرکز شهر گراش واقع شده. تاریخ ساخت این قلعه به عصر شاه زندو برمیگرده. این قلعه در دوران های مختلف مرکز حکومت محلی بوده بر روی کوه کلات واقع شده که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارا بوده از لحاظ نظامی نقاط قوت بسیاری رو شامل بوده و دارای اهمیت فراوانی بوده به طوری که گفته شده با تعداد کمی نیرو میشده در مقابل تعداد زیادی مهاجم دفاع کرد. کوه کلات که این قلعه روی اون واقع شده به ارتفاع 1070 متری از سطح دریا در مرکز شهر گراش قرار داره و در سال 1381 که پیکر پنج شهید گمنام بر بالای کوه به خاک سپرده شده به طور غیر رسمی تپه ی نورالشهدا نامیده میشه. این قلعه در دوره های تاریخی مختلف تخریب هایی رو تجربه کرده که آخرین اونها مربوط به درگیری نیروهای رضاشاه پهلوی با زادان خان گراشی بوده که به دلیل بمباران هوایی به طور کامل تخریب شد و اکنون فقط خرابه هایی ازش باقی مونده. علأالدوله در تاریخ لارستان می نویسه: این قطعه، دارای سه قلعه فوق هم بوده که قلعه‌اول محل سکونت مردم قریه گراش بوده و قلعه دوم، محل تفنگچیان و مستحفظین قلعه و قلعه سوم آن محل سکونت حاکم گراش و خانواده‌اش بوده‌است این قلعه دارای (هشتاد) آب‌انبار، مسجد، حمام، عمارت عالیه، مأمن و پناهگاه مردم لارستان بوده که در زمان رضاشاه، آن قلعه خراب گردیده‌است. این قلعه شامل چند باب خانه و مسجد و حمام در قسمت غربی قلعه و زندان و چندین آب انبار و همچنین در سمت شمالی یک عمارت بزرگ بوده که به حاکم وقت تعلق داشته و به اصلاح بهش نارنج قلعه می گفتن و دو برج دیده بانی هم در قسمت شمالی و شرقی بنا وجود داشته و در سمت جنوبی قلعه هم در بالای در ورودی برجی به نام برج بارگاه خود نمایی میکرده. مسئولین مربوطه برنامه هایی رو برای توسعه گردشگری قلعه در دستور کار دارن.

مسیر دسترسی

این قلعه در مرکز شهر گراش واقع شده.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

قلعه: قلعه تاریخی همایون دژ.

کوه کلات: کوهی که قلعه روی آن واقع شده.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

از این مکان تاریخی در تمام فصول سال می توان دیدن کرد ولی بهتر است در فصل بهار و تابستان باشد. به دیوارها و آثار تاریخی موجود در منطقه آسیب نزنید. از ریختن زباله در اطراف و روشن کردن آتش جدا خودداری کنید. از نوشتن یادگاری روی دیوارها هم بپرهیزید.

 

منابع: ویکی پدیا.

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.