سفر به سد شاه قاسم

1398/7/2

مختصات جغرافیایی

سد شاه قاسم که در نزدیکی شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 30.574377 درجه شمالی و 51.565381 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

سد شاه قاسم از جمله سد های استان کهگیلویه و بویراحمد است که در 5 کیلومتری شهرستان یاسوج قرار داره و سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران و خانواده ها و طبیعت دوستان هست. این سد از نوع خاکی هست و سرریز سد هم از نوع نیلوفری هست. ارتفاع سد از پی 47 متر و طول تاج سد 220 متر و تاریخ اتمام ساخت سد هم سال 1375 هست و حجم مخزن سد نیز 9 میلیون متر مکعب هست که با هدف آبیاری 1500 هکتار از اراضی اطراف سد، ذخیره آب‌های سطحی و توسعه ظرفیت گردشگری احداث شده. این سد که در سالهای اخیر به دلیل کمبود بارش تقریبا خشک شده بود در اردیبهشت امسال (1398) به دلیل بارندگی های کم سابقه در 50 سال اخیر لبریز شد و حتی مسئولین سد مجبور شدند اقدام به رهاسازی آب مخزن سد کنند. زمین و جنگل های اطراف سد در فصل بهار بسیار سرسبز و زیباست که به همین دلیل پذیرای گردشگران و خانواده های زیادی هست. برای ورود به محوطه سد می توان با خودرو از درب ورودی تعبیه شده برای ورود گردشگران استفاده کرد و بعد از ورود آلاچیق و سکو هایی برای اتراق در اطراف سد تعبیه شده که با پرداخت هزینه می توان از آن ها استفاده کرد. سرویس بهداشتی مناسبی نیز برای گردشگران در کنار درب ورودی ساخته شده که تا تاریخ درج این مطلب به آن رسیدگی می شود. هزینه ورودی و اتراق تا تاریخ درج مطلب به این قرار هست که ورودی خودرو 5000 تومان و هزینه سکو 10000 تومان و هزینه آلاچیق 20000 تومان و هزینه اقامت هر شب آلاچیق 30000 تومان می باشد. رستورانی نیز در محوطه تفریحی ساخته شده است. محل اتراق که در آن آلاچیق ساخته شده بین جنگل موجود در دامنه کوه و دریاچه سد قرار داره. این سد به طور کامل توسط چشمه های موجود در کف دریاچه تغذیه می شه و هیچگونه رودخانه ای که آب آن به سد وارد بشه وجود نداره و به همین دلیل در صورت کمبود بارندگی و برف سالیانه در کوه های اطراف و استفاده بی رویه از آب سد احتمال خشک شدن اون وجود داره. گونه های جانوری مانند لک لک و روباه و ... نیز در این محیط یافت میشه. امکان قایق سواری و ماهیگیری نیز در این سد وجود داره که تکمیل کننده تفریحات و زیبایی های منطقه هست. در نهایت زیبایی های مسحور کننده طبیعت سد و امکانات مناسبی که برای گردشگران فراهم شده این منطقه رو به منطقه ای بسیار مناسب برای تفریح در ماه های فروردین و اردیبهشت تبدیل کرده. شایان ذکر است که تصاویر مطلب در فصل تابستان و هنگام خشکی سد گرفته شده و سرسبزی سد در فصل بهار می باشد.

مسیر دسترسی

از شیراز به سمت سپیدان حرکت کرده و پس از گذر از سپیدان از مسیر جاده جدید سپیدان - یاسوج به سمت یاسوج حرکت کرده و نرسیده به پلیس راه یاسوج - شیراز - اصفهان و در حدود 5 کیلومتری یاسوج بایستی به جاده فرعی دانشگاه پیام نور یاسوج در سمت چپ جاده (از طرف سپیدان) وارد شده و جاده را ادامه داده و از دانشگاه گذشته و بعد از طی کردن حدود 2 کیلومتر به ورودی سد می رسیم.

از یاسوج به سمت سپیدان حرکت کرده و بعد از طی حدود سه کیلومتر از پلیس راه یاسوج - شیراز - اصفهان و حرکت به سمت سپیدان در سمت راست جاده به جاده فرعی دانشگاه پیام نور وارد شده و جاده را ادامه داده و از دانشگاه گذشته و بعد از طی کردن حدود 2 کیلومتر به ورودی سد می رسیم.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

دریاچه: دریاچه زیبای سد.

جنگل: جنگل زیبا که در اطراف سد و در دامنه کوه های اطراف سر برآورده.

گونه های جانوری: پرندگان و جانواران متفاوت مانند لک لک و روباه و ...

 

توصیه های شیراز پیک نیک

بهترین فصل برای مراجعه به این مکان فصل بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت می باشد که سرسبزی و پر آبی سد به اوج خود رسیده. از ریختن زباله در اطراف و شکستن شاخه درختان و تخریب محیط طبیعی و روشن کردن آتش جدا خودداری کنید. از شکار جانوران و گونه های طبیعی منطقه به شدت پرهیز کنید.

 

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.