سفر به آتشکده آذرخش

1398/6/19

مختصات جغرافیایی

آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی از آتشکده های خاموش ایران هست که در نزدیکی شهر داراب در استان فارس قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 28.700560 درجه شمالی و 54.592722 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی از آتشکده های خاموش ایران است که در نزدیکی شهرستان داراب واقع شده. نمای این آتشکده صلیبی شکل هست که 420 متر مربع زیربنا دارد و نکته مهم اینجاست که این بنا تنها چهارتاقی ایران هست که تمامی ستون ها و دیوارها و ... در آن به صورت یک تکه از دل کوه تراشیده شده و تماما سنگی است. دوران ساخت این عبادتگاه به دوران ساسانیان نسبت داده شده اما شواهدی وجود داره که نشون میده این مکان در ابتدا معبد مهرپرستان آریایی بوده و بعد در زمان ساسانیان به آتشکده تبدیل شده که البته در عصر اتابکان فارس به فرمان ابوبکر بن سعد بن زنگی به سال 652 هجری قمری با ساختن محرابی در ضلع جنوبی آن به مسجد تبدیل شده و از اون زمان با نام مسجد سنگی شناخته میشه. در اطرف محراب هم کتیبه ای تراشیده شده که متاسفانه خوانا نیست ولی مفهوم اون این متن هست:  ″به فرمان پادشاه زمان اتابكي ابومظفر ابوبكر بن اتابك سعد بن زنگي مظفري در ماه رمضان 652 ه ق″. در خارج از بنا هم اتاق کوچکی برای اقامت نگهبانان ساخته شده. درب بنا رو به سمت جنوب غربی قرار داره چهار و نیم متر ارتفاع و کمی بیشتر از دو متر هم عرض داره. مکان شامل راهروهایی هست که در طرفین راهروها نیز اتاق هایی وجود داره که به نظر محل نیایش بوده. در سمت چپ درب ورودی بنا نیز کتیبه ای دیگر وجود دارد که متاسفانه ناخواناست اما به نظر خط دوران اسلامی است. در 120 متری شمال نیایشگاه باقی مانده های یک سازه ی آبی قرار داره که به نظر آب انبار یا آسیاب بوده و از آن دو مخزن و کانال خروجی یا ورودی آب مشخص هست که به نظر آب های باران را از زمین های اطراف جمع آوری می کرده و احتمالا در زمان ساسانیان ساخته شده. جا دارد مسئولین امر توجه بیشتری برای نگهداری این اثر باستانی از خود نشان دهند زیرا آثار تخریب به دلیل عدم مرمت و خرابکاری در بنا مشهود هست.

 

مسیر دسترسی

از شیراز به سمت داراب حرکت کرده و پس از گذر از داراب از مسیر جاده داراب - حاجی آباد بعد از گذشت 5 کیلومتر از داراب در سمت راست جاده به مسیر فرعی مسجد سنگی وارد می شویم و بعد از طی یک کلیومتر به آتشکده می رسیم.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

آتشکده آذرخش: عبادتگاه باستانی.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

از این مکان باستانی در تمام فصول سال می توان دیدن کرد ولی بهتر است در فصل بهار و تابستان باشد. به دیوارها و آثار باستان موجود در منطقه آسیب نزنید. از ریختن زباله در اطراف و شکستن شاخه درختان و روشن کردن آتش جدا خودداری کنید. از نوشتن یادگاری روی دیوارها هم بپرهیزید که متاسفانه در سالیان اخیر برخی افراد بی فرهنگ با دیوار نویسی به دیواره های آتشکده صدمه وارد کرده اند.

 

 

منابع: wikipedia.org، ویکی پدیا، davasaz.blogfa.com.

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.