سفر به کاخ ساسان

1398/6/12

مختصات جغرافیایی

کاخ ساسان از کاخ های باستانی استان فارس هست که در مسیر روستای نظر آباد در نزدیکی شهر سروستان در استان فارس قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 29.195461 درجه شمالی و 53.231101 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

کاخ ساسان از جمله کاخ های باستانی استان فارس هست که در 9 کیلومتری جنوب شهر سروستان و در محله تزنگ قرار داره. کل مجموعه کاخ حدود 25 هکتار وسعت داره. این کاخ قدیمی ترین گنبد آجری کشور رو در خود جای داده و در زمان پادشاهی بهرام گور از سلسله ی ساسانیان ساخته شده. مصالح استفاده شده در ساخت این کاخ سنگ و گچ هست. بخش مرکزی کاخ حدود 13 متر طول و 18 متر ارتفاع داره و یک حیاط دارای گنبد و دو ایوان کوچک و بزرگ هم در کاخ تعبیه شده. در حاشیه داخلی گنبدها گچ بری های اصیل زیبایی مشاهده میشه. طاق های گنبدی در این کاخ از آجر ساخته شده. این که این اثر تاریخی کاخ بوده یا این که آتشگاه باستانی هست یا شکارگاه سلطنتی بوده بین پژوهشگران اختلاف نظر وجود داره اما اکثر افراد روی کاخ بودن این اثر اتفاق نظر دارند. این کاخ از نظر اصول فنی بسیار بهتر از کاخ فیروزآباد ساخته شده و می توان گفت به نوعی ارتقا یافته کاخ فیروز آباد هست. این کاخ در سال 1335 از طرف اداره باستان شناسی وقت مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و از سال 1380 نیز مرمت و احیای دوباره بنا و محوطه سازی ها توسط پایگاه پژوهشی وابسته به سازمان میراث فرهنگی استان فارس آغاز شده. این اثر تاریخی در شهریور سال 1320 با شماره 23 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 

مسیر دسترسی

از شیراز به سمت سروستان حرکت کرده و پس از گذر از سروستان به جاده فرعی خاوران - سروستان وارد می شویم و نرسیده به روستای نظر آباد بایستی به جاده خاکی وارد شده و به سمت کاخ مسیر را ادامه داد.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

کاخ ساسان: کاخ باستانی ساسان با هنر اصیل ایرانی.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

فصل بهار بهترین فصل برای سفر به این مکان هست. به دیوارها و آثار باستان موجود در منطقه آسیب نزنید. از ریختن زباله در اطراف و شکستن شاخه درختان و روشن کردن آتش جدا خودداری کنید. از نوشتن یادگاری روی دیوارهای کاخ هم بپرهیزید که متاسفانه در سالیان اخیر برخی افراد بی فرهنگ با دیوار نویسی به دیواره های کاخ صدمه وارد کرده اند.

 

 

منابع: iranbekr.com ، ویکی پدیا، eligasht.com.