سفر به لایزنگان

1398/6/5

مختصات جغرافیایی

روستای لایزنگان زیر مجموعه دهستان رستاق از توابع بخش رستاق شهرستان داراب می باشد. مختصات روستا 28.673731 شمالی و 54.985266 شرقی می باشد.

 

مشخصات

این روستا در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و ۷۵ کیلومتری شهر داراب و ۳۵ کیلومتری رستاق (مرکز بخش) قرار داره و از سمت شمال به بنه کلاغی و وزیره، از سمت شرق به روستای بکر، از سمت غرب به روستای نوایگان و از سمت جنوب به بادامه و شهرک ولیعصر لایزنگان محدود می‌ شه. جمعیت روستا در آخرین سرشماری که سال 1395 انجام شد 2200 نفر بوده. این روستا به چند دلیل جزو مقاصد گردشگری استان فارس محسوب میشه که معروفترین این دلایل وجود بزرگترین دشت گل محمدی دیم و ارگانیک در جهان هست که سالیانه حدود 300 تن محصول تولید میکنه و بالغ بر 5000 هکتار گلستان دیم محمدی و بالای 500 هکتار هم گلستان گل محمدی آبی وجود داره که با توجه به رویکرد صنعتی شدن کشاورزی در روستا سطح کشت گل محمدی آبی رو به افزایش هست و روستا رو به یکی از تولید کنندگان برتر گل محمدی در جهان تبدیل کرده. این گلهای محمدی به خارج از کشور و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، پاکستان، چین، و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شه و همچنین به سراسر ایران و به خصوص قمصر کاشان صادر میشه که در آنجا از آنها گلاب تهیه شده و گلاب را به مشهد مقدس و مکه مکرمه ارسال می کنند که برای شستشوی این مکان های مقدس استفاده میشه و باعث افتخار اهالی هست. منطقه ای که گلهای محمدی در اون قرار داره سرحد یا سردحد نام داره که دارای شب های سرد و روزهای معتدل و گرم هست اما در کل این منطقه آب و هوایی خنک داره و جزو مناطق سردسیر استان محسوب میشه. همچنین یکی از بزرگترین واحدهای تولید گلاب و عرقیات در جنوب کشور به نام صنایع تقطیر ساغر در این مکان قرار داره. معمولا هر ساله در خرداد در این روستا جشنواره گل محمدی برگزار میشه که در این جشنواره برنامه های فرهنگی و هنری زیادی اجرا میشه.

از دلایل دیگر معروفیت این روستا این هست که تنها خیابان این روستا که خیابان اصلی روستا هم محسوب میشه به نام "کتاب" نامگذاری شده که این نامگذاری به همراه فعالیت های فرهنگی دیگر این روستا از جمله ساخت کتابخانه ده هزار کتابی شهید اسلامی نسب که اکثر کتاب ها توسط مردم روستا اهدا شده و همچنین فعالیت های کسبه روستا در گسترش کتاب خوانی با ایجاد کتابخانه های کوچک در مغازه های خود در قالب یه پرونده کامل به سازمان جهانی یونسکو ارسال شد که باعث شد نام این روستا به عنوان "دره فرزانگان" و روستای دوستدار کتاب در یونسکو ثبت بشه و معروفیت جهانی ایجاد کنه.

باغ های روستا نیز مکان هایی جذاب برای سیاحت می باشند که از جمله این باغ ها می توان به باغ های باغکر، چاه زرد، چاه ریگو، بیشه، کل خوش آب کشکو، گلو آبک، گلو غرفته، گلواره‌ای، قرقوس، سسنک، نیگو و.... اشاره کرد.

منطقه دارای گونه های حیوانی متنوعی از جمله آهو و خرگوش و پلنگ و بزکوهی و کفتار و روباه هست.

محصولات دیگر روستا هم که بیشتر از باغ ها تهیه میشن شامل بادام و گردو و آلوزرد و مویز و انجیر و هلو و نارنگی و توت و گوجه درختی و شلیل و ... هست.

این منطقه دارای غارهای زیادی هم هست که کوهنوردان رو به خودشون جذب میکنن، از جمله این غارها میشه به غار لای سنه، غار معدن گاه (عمق 50 متر و دهانه نیم متر)، غار باغ کر (عمق 15 متر و دهانه دو متر)، غار پیرنو (عمق بیش از 500 متر و دهانه نیم متر)، غار پیرشیخ علی (عمق 8 متر و دهانه دو متر)، غار گلو آبک، غار چاه شمسی، غار پس کمانه، غار چاه زرد و .... اشاره کرد.

از قدمت روستا اطلاعاتی در دست نیست. نام لایزنگان ترکیبی از سه واژه"لای"(Lay) به معنی دره و "زینه" (Zena) که در زبان اوستایی زئننه(Zaenanah) به معنی هشیار و بیدار دل و "گان" پسوند مکان هست و در کل به معنی دره‌ای که مردمی هوشیار در اون ساکن هستند هست (برگرفته از کتاب داراب شکوه فراموش شده پارس اثر مهندس احمدرضا خسروی).

منابع: layzangan.ir، seeiran.ir، fa.wikipedia.org، iribnews.ir

 

مسیر دسترسی

جهت دسترسی به این روستا از شیراز به سمت داراب حرکت کرده و بعد از گذر از داراب و ادامه مسیر در جاده شیراز - بندرعباس و بعد از گذر از جنت شهر به فرعی گردنه بادامه وارد می شویم و مسیر را ادامه میدیم تا به روستا برسیم.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

دشت گل محمدی: بزرگترین دشت گل محمدی.

غارها: غارهای کوچک و بزرگ اطراف روستا.

باغها: باغ های زیبای روستا که برای سیاحت بسیار مناسب می باشند.

کوچه کتاب: معروفیت جهانی و یکی از دلایل ثبت جهانی روستا در یونسکو.

جشنواره گل محمدی: جشنواره سالیانه گل محمدی با رویداد های فرهنگی و هنری.

حیوانات: گونه های حیوانی مختلف منطقه.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

از ریختن زباله در محدوده روستا و طبیعت اطراف و همچنین از شکار و نابودی گونه های طبیعی موجود خودداری نمایید. اقامتگاه رسمی در روستا وجود نداره ولی شاید اهالی اتاق های منزل رو اجاره بدن و در هر حال فکر اقامتگاه خود باشید اگر قصد حضور چند روزه در منطقه رو دارید.