سفر به چشمه سراب

1398/5/29

مختصات جغرافیایی

چشمه سراب از چشمه های استان فارس هست که در روستای مقصد گردشگری حسین آباد سراب از توابع بخش بیضا شهرستان سپیدان در استان فارس قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 29.963886 درجه شمالی و 52.363189 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

چشمه سراب در 63 کیلومتری شیراز و در بخش بیضا از توابع سپیدان واقع شده و مقصد گردشگری بسیاری از خانواده های استان فارس هست. این چشمه حدود یک ساعت و بیست دقیقه از شهر شیراز فاصله داره که همین نزدیکی به شهرستان شیراز باعث شده که به رقیبی جدی برای چشمه شش پیر تبدیل بشه. البته ناگفته نماند که آب این چشمه از همان چشمه شش پیر تامین شده و آب زیرزمینی که از منطقه شش پیر سرچشمه گرفته به دلیل وجود تپه سنگی عمیق به طول 200 متر که در قسمت غربی روستا قرار داره در این منطقه به صورت چشمه در سطح زمین ظاهر میشه و باعث آبادی و بخشش زندگی به این منطقه شده و به همین دلیل اهالی محلی برای این تخته سنگ احترام خاصی قائل هستن.طبق گفته اهالی محلی ظاهرا یک آتشکده مخروبه نیز در قسمت غربی و در پشت روستا قرار داره که در گذشته در اونجا گنج نیز پیدا شده. متاسفانه اون منطقه شامل قسمت های باستانی زیادی میشده که در گذر زمان با حفاری های غیر مجاز بسیاری از گنجینه های ارزشمند باستانی از دست رفته. در پایین دست چشمه یک مزرعه پرورش ماهی قرار داره. چشمه های کوچک نیز درون خود باغ ها به جوش میاد که با پیوستن به آب سرچشمه ی اصلی باعث افزایش حجم آب رودخانه میشه. متاسفانه در طی سالیان اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی از حجم آب رودخانه و چشمه کاسته شده به طوری که به گفته یکی از اهالی در کودکی حتی با اسب نیز نمی شد که از رودخانه رد شد و اسب تا کمر در آب خروشان فرو می رفته اما اکنون مقدار آب خیلی کمتر از گذشته شده اما هنوز مناسب تفریحات خانوادگی هست. همچنین یک مجتمع گردشگری نیمه تمام نیز در روستا وجود داره که استخری در آن ساخته شده که گردشگران می توانند با پرداخت مبلغ ده هزار تومان به صورت نامحدود از استخر استفاده کنند. همچنین چند سرویس بهداشتی نیز در محل وجود داره که شرایط رو برای اسکان شبانه خانواده ها فراهم کرده که البته جا داره مرمت و رسیدگی بیشتری برای اونها صورت بگیره. ورودی هر خودرو به قسمت باغات روستا 2000 تومان می باشد و برای اسکان خانواده ها در باغ ها اگر بخواهند روی سکوهای تعبیه شده روی رودخانه اسکان کنند معمولا مبلغ 50000 تومان و اگر بخواهند روی زمین درون باغ اسکان کنند بایستی مبلغ 20000 تومان پرداخت کنند. در نهایت این منطقه مکان مناسبی برای تفریحات آخر هفته خانواده ها هست هم به دلیل نزدیکی به شهر شیراز هم به دلیل امنیت و وجود سرویس بهداشتی مناسب و مغازه هایی که مایحتاج مورد نیاز رو ارائه می دن.

 

مسیر دسترسی

از شیراز به بزرگراه شیراز به اردکان وارد می شویم و روبروی منطقه قلات به فرعی جاده بیضا وارد شده و مسیر خود را از تنگ خیاره به سمت هرابال ادامه می دهیم. نرسیده به هرابال به جاده فرعی حسین آباد وارد می شویم که این منطقه تقریبا درون روستا واقع شده.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

سرچشمه سراب: سرچشمه اصلی چشمه سراب با آب بسیار زلال .

باغات حسین آباد: باغات ایجاد شده در مسیر رودخانه ی چشمه سراب که پذیرای گردشگران هستن.

استخر: استخر ساخته شده در مجموعه گردشگری که با هزینه ده هزار تومان پذیرای مهمانان هست.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به چشمه سراب هست. کفش مناسب همراه داشته باشید زیرا اطراف سرچشمه زمین سنگریزه ای هست. آب چشمه زیاد سرد نیست و بسیار مناسب کودکان و خانواده ها هست که در اون آب بازی و تفریح کنند. از ریختن زباله در اطراف رودخانه و سرچمه و شکستن شاخه درختان و روشن کردن آتش جدا خودداری کنید.