سفر به باداب سورت

1398/5/22

مختصات جغرافیایی

چشمه های باداب سورت در روستای ارست یا اروست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری قرار گرفته‌است. مختصات چشمه 36.354851 شمالی و 53.856322 شرقی می باشد.

 

مشخصات

چشمه های پلکانی باداب سورت از معروف ترین چشمه های ایران و حتی جهان هست که در سال 1387 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده. ثبت جهانی این باداب هم بعد از پاموک کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه ی آب شور جهان بوده. این چشمه در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا واقع شده که از این لحاظ در ایران بی نظیر هست. باداب در اصل به معنی آب گازدار هست و سورت هم در گویش جنوب شرقی مازندران و ساری به معنی هیبت و حتی سوت زدن هست. حروف ابجد سورت 666 هست که باعث ایجاد خرافاتی هم شده. معروفیت این چشمه در وهله ی اول به دلیل پلکانی بودن اون هست که منظره ی زیبایی رو به وجود آورده و در وهله ی دوم به دلیل شور بودن اون هست که به دلیل کمیاب بودن چشمه های آب شور باعث ارزشمند تر شدن هر چه بیشتر این چشمه میشه و در وهله ی سوم هم این که مکان معروف مشابه همچین بادابی تنها در سه کشور ترکیه (پاموک کاله) و آمریکا (منطقه سنگ زرد) و نیوزیلند (ایوانهای مطبق سفید و صورتی) وجود داره که همین موضوع باز هم باعث خاص تر شدن این مکان میشه. این چشمه از تراورتن که نوعی سنگ آهک متخلخل هست و از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی به ‌شمار میاد تشکیل شده. باداب سورت دارای چندین چشمه هست که هر کدوم رنگ و بو و مزه خاص خودشون رو دارن که بزرگترین چشمه با آب بسیار شور با استخری به قطر 15 متر و عمق زیاد هست و چشمه ی دوم که در شمار غربی چشمه ی اول قرار داره ترش و شیرین و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی هست که اکسید آهن رو از دل صخره ها بیرون میاره. پلکانی شدن این چشمه ها به دلیل جریان آب رسوبی اونها طی سالیان سال به وجود اومده که این حوضچه های پلکانی در رنگ های نارنجی و قرمز و زرد وجود دارن و در واقع جاذبه ی اصلی این مکان همین رنگ های متفاوت و پلکانی بودن حوضچه ها هست. گفته میشه که به دلیل ساختار خاص زمین شناسی این چشمه ها حتی در سال های خشکسالی هم این چشمه ها پرآب هستن. اطراف چشمه پر از درختچه های زرشک هست و به ارتفاعات بالاتر که بریم درخت های سوزنی برگ زیاد به چشم میان. رودخانه ی اروست هم در نزدیکی این چشمه ها قرار داره. نام این چشمه ها در کتب قدیمی هم به چشم میاد به عنوان مثال گریگوری ملگُنُف در سال ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ در پی انجام مأموریتی از سوی حکومت قفقاز (برای اجراء وصیت‌نامه ی پتر کبیر) به نواحی جنوبی دریای مازندران سفر میکنه و در سفرنامش نام باداب سورت را به صورت «چشمه ی آروس» آورده که در واقع اشاره به چشمه ی روستای ارست یا اروست (آروس) هست. همچنین کلنل برسفرد لوات در سفرنامه ی خودش نوشته که " در یک دره در کنار یکی از این رودخانه‌ها قریه کله‌سر (قلعه‌سر) یا کله‌هزار واقع است و قریب هشتاد خانه پانصد نفر جمعیت دارد. اطراف ده هر قطعه زمین مناسبی را زراعت کرده بودند. از این دره که گذشتیم به قریه سورت رسیدیم چشمه‌های آب گوگردی که سابقاً ذکر شد در حوالی این قریه واقع است. در این کوه‌ها درخت‌های سروکوهی زیاد دارد. در سمت شمال راه در کمرکوهی قریه است موسوم به بدله (بادله کوه) که قریب هفتصد نفر جمعیت دارد. "

 

مسیر دسترسی

جهت دسترسی به این باداب می توان از ساری به بزرگراه 70 آسیا وارد شد و مسیر را ادامه داد تا به کمربندی کیاسر وارد بشید و ادامه بدید تا بعد از روستای کیاسر به جاده کیاسر (شهمیرزاد) وارد بشید و همینطور مسیر رو ادامه بدید تا در منطقه تلمادره به فرعی جاده اروست وارد بشید و مسیر رو ادامه بدید تا به روستای اروست برسید که حدود 2 ساعت زمان میبره. پس از رسیدن به روستای اروست بایستی ماشین خود را در پارکینگ که توسط محلی ها ساخته شده پارک کنید و با تراکتورهای بزرگ که پشتشان کفی های بزرگ برای جابجایی توریست ها کار گذاشته شده به بالا تردد کنید و یا این که مسیر رو پیاده روی کنید که کمی نفس گیر هست.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

حوضچه های پلکانی: حوضچه های زیبای پلکانی تشکیل شده از رسوبات چشمه.

چشمه ها با طعم آب متفاوت: طعم آب متفاوت و شور و شیرین چشمه ها.

 

 

توصیه های شیراز پیک نیک

از ریختن زباله در محدوده چشمه ها و همچنین از شکار و نابودی گونه های طبیعی موجود در اطراف چشمه ها خودداری نمایید. متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل وجود حجم زیاد گردشگران و نبودن هیچگونه حفاظ محافظتی یا نگهبان این چشمه ها دارن رو به نابودی حرکت میکنن پس توصیه شیراز پیک نیک این هست که گردشگران و بازدیدکنندگان عزیز رفتاری از خود بروز بدن که از ادامه روند تخریب این اثر تاریخی طبیعی جلوگیری بشه. اگر مشاهده کردید افرادی روی چشمه های پلکانی رفتن و در حال عکس گرفتن هستن بهشون تذکر بدید که پایین بیان چون پا گذاشتن و راه رفتن روی چشمه ها باعث از بین رفتن اونها میشه.