ییلاق سوباتان

1398/5/15

مختصات جغرافیایی

سوباتان نام منطقه ییلاقی توریستی در شهرستان تالش در استان گیلان هست که در مختصات جغرافیایی 37.948495 درجه شمالی و  48.714092 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

این ییلاق زیبا که با آسمان و ابرها یکی شده در 20 کیلومتری غرب لیسار در محدوده شهرستان تالش در استان گیلان قرار داره. کلمه سوباتان که از دوکلمه ترکی “سو” و “باتان” تشکیل شده به معنی محل فرو رفتن آب هست که گفته شده به دلیل وجود چشمه ای در روستای سوباتان که بعد از جوشیدن آب از زمین همانجا دوباره فرو می رفته به این نام معروف شده. در سمت شمال ییلاق رودخانه خروشان لیسار واقع شده و از سمت غرب ییلاق به دریاچه چشم نواز نئور و ییلاقات اردبیل ختم میشه. از سمت جنوب به مناطق ییلاقی و زیبای آسبومار منتهی میشه و در سمت شرق ییلاق هم جنگل های انبوه و زیبای تالش قرار داره. در محدوده این ییلاق معروف روستای زیبای سوباتان قرار داره که در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا واقع شده و آب و هوای خنک و پاک روستا در فصول گرم سال شهره خاص و عام هست. هوای بسیار پاک و عدم وجود آلودگی صوتی در ییلاق شرایط بسیار ایده عالی را برای لذت بردن از طبیعت فراهم می کنه. در زمستان ها به دلیل سردی آب و هوا و بارش سنگین برف این منطقه تقریبا خالی از سکنه میشه تا هنگام بهار که با گرم شدن هوا زندگی به منطقه بر میگرده. چون این ییلاق در مسیر بادهای شمالی قرار داره دارای آب و هوای بسیار مناسبی در فصل های بهار و تابستان هست. کلبه های چوبی زیبایی که معمولا از چوب بلوط با ترکیب ملات ساخته شده و در منطقه وجود دارند به نماد منطقه تبدیل شده که می توانید برای اقامت از آنها استفاده کنید. همچنین در برخی مناطق گله هایی از اسب های وحشی قابل مشاهده هستند که برای علاقه مندان به عکاسی از طبیعت می تونن مناظر بسیار جالبی رو پدید بیارن. از لحاظ باستانی در این منطقه ظروف سفالی و کوزه های برنزی و گردنبند هایی از جنس طلا و نقره کشف شده که قدمت اونها به دوره هخامنشیان برمیگرده. آبشار زیبای ورزان که در منطقه وجود داره و در فاصله چهار کیلومتری از روستا واقع هست در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا قرار گرفته مکان زیبایی برای طبیعت گردان محسوب میشه، آب این آبشار در نهایت به رودخانه لیسار وارد میشه. پارک جنگلی آلاچیق نیز که از مکان های تفریحی منطقه هست به دلیل وجود گونه های گیاهی جالب از جمله درختان سیب و گوجه و گلابی می تونه مقصد زیبایی برای طبیعت گردان باشه. در شرق روستا هم غاری هست که مردم محلی اعتقاد دارن طلسم شده هست. بازار محلی سوباتان هم که از بازارهای قدیمی هست می تونه تقریبا تمام موارد و مایحتاج مورد نیازتون رو تامین کنه و همچنین معروف ترین غذاهای محلی منطقه هم که کباب بره و سوجادیله(مخلوطی از ماست محلی و گوشت گوسفند) هست در بازار پیدا میشه. بهترین سوغاتی که میشه تهیه کرد پنیر و ماست و کره محلی معروف منطقه هست و همچنین در خیاطی های روستا هم میشه لباس محلی پشمی و گرم تهیه کرد.

 

مسیر دسترسی

بهترین مسیر دسترسی این هست که پس از خروج از تالش از مسیر جاده تالش به سوباتان که حدود 43 کیلومتر هست استفاده کنید که البته حدود 15 کیلومتر از جاده آسفالت هست و بقیه خاکی هست و بهتره با کمک ماشین های وانت نیسان و کمک دار مسیر طی بشه. مسیر دیگه هم از لیسار میگذره که حدود 20 کیلومتر هست ولی برای افراد حرفه ای پیشنهاد میشه چون شیب های تند و نفس گیر داره و مسیر مالرو و جنگلی هست و باید پیاده طی بشه که حدود ده ساعت هم زمان میبره.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

رودخانه لیسار: رودخانه زیبا و خروشان لیسار که در قسمت شمال ییلاق واقع شده.

آبشار: فاصله چهار کیلومتری از روستا واقع شده.

دریاچه نئور: دریاچه چشم نواز نئور که در غرب ییلاق واقع شده.

جنگل های تالش: جنگل های انبوه تالش که در قسمت شرق ییلاق واقع شده.

اسب های وحشی: گله های اسب های وحشی در جای جای منطقه مناظر زیبا و چشم نوازی پدید میارن.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

امکانات راحتی در سوباتان پیدا میشه و برای سفر نگران تامین مایحتاج نباشید و همچنین آنتن دهی اپراتورهای موبایل در مکان های مرتفع وجود داره. آب آشامیدنی در سوپرمارکت ها و رستوران های محلی پیدا میشه و برق هم در مکان های مختلف از موتور برق تامین میشه ولی بهتره که پاورشارژ به همراه داشته باشید. فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه هست. کفش مناسب به پا کنید و در نظر داشته باشید برخی اپراتورهای موبایل ممکنه آنتن نداشته باشند. پاوربانک هم همراه خودتون ببرید و از ریختن زباله در طبیعت منطقه خودداری کنید.