سفر به تنگ رغز

1398/5/8

مختصات جغرافیایی

تنگ رغز در نزدیکی داراب در استان فارس قرار داره که در مختصات جغرافیایی 28.833806 درجه شمالی و 54.301192 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

این تنگه در منطقه فسارود و در 25 کیلومتری داراب قرار داره. ترکیب چشمه های فراوان، آبشارهای غرنده و ماهی های نترس یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین تنگه های کشور رو به وجود آورده. حدود 64 آبشار در این تنگه واقع شده که 12 عدد از اونها نیاز به فرود با طناب دارند. ارتفاع فرودها هم بین 5 تا 60 متر متغیر هست و از بقیه آبشارها می توان با پرش گذر کرد. برخی از آبشارها توسط گردشگران نامگذاری شده که به عنوان مثال می شه از آبشار نگین، آبشار بوم رنگ، آبشار مسعود، آبشار گلاب، آبشار فتح، آبشار حکمت، آبشار کبوتر، آبشار جام، آبشار دماغه، آبشار آذرخش، آبشار یادگار و آبشار وداع رو نام برد. حدود 100 حوضچه بزرگ و کوچک هم در تنگه وجود داره که عمق اونها تا 20 متر هم میرسه. دیواره های بلند دو طرف تنگه مناظر زیبایی رو به وجود آورده که هر گردشگری رو به وجد میاره. ماهی های تنگه بسیار نترس هستن و حتی با نزدیک شدن انسان هم فرار نمی کنن و از این لحاظ لحظات بسیار جذاب و مفرحی رو به وجود میارن. در نهایت این منطقه برای شنا و شیرجه معروف است و طبیعت زیبا و بکر آن که تا 10 سال پیش شناخته شده نبود هم اکنون پذیرای گردشگران زیادی از تمام ایران هست.

 

مسیر دسترسی

بهترین و زیباترین مسیر دسترسی این هست که از جاده فسا و سپس جاده داراب به فرعی حسن آباد وارد شوید و به سمت ورودی دره بروید.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

آبشارها: آبشار های موجود در منطقه مکان مناسبی برای شیرجه و پرش هستند.

حوضچه ها: حوضچه های طبیعی منطقه مکانی مناسب برای شنا هستند.

ماهی ها: ماهی های موجود در آب بسیار نترس هستند و از انسان نمی هراسند.

گونه های جانوری: گونه های جانوری در منطقه به خصوص کبوتران وحشی قابل مشاهده هستند.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

فصل بهار و تابستان پرآبترین و بهترین فصل برای سفر به این منطقه هست. کفش مناسب به پا کنید و در نظر داشته باشید برخی اپراتورهای موبایل ممکنه آنتن نداشته باشند. از ریختن زباله در طبیعت و شکستن شاخه درختان و شکار گونه های طبیعی و روشن کردن آتش در منطقه خودداری کنید. حتما قبل از سفر به منطقه وضعیت هوا را بررسی کنید و هنگام بارندگی و سیلاب به منطقه وارد نشوید. اسپری ضد حشره همراه ببرید و ترجیحا از آب های منطقعه ننوشید. کوله ضد آب به همراه داشته باشید. اگر از ارتفاع و شنا می ترسید بهتره به منطقه سفر نکنید!!