ییلاق فیلبند

1398/4/25

مختصات جغرافیایی

فیلبند نام روستایی در شهرستان آمل در استان مازندران می باشد که در مختصات جغرافیایی 36.154490 درجه شمالی و 52.530742 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

این روستا که برفراز ابرها واقع شده در 140 کیلومتری شهر تهران قرار داره. این روستا به بام شرقی استان مازندران معروف شده. تلفظ صحیح فیلبند در واقع فِلبَند هست که در گویش مازندرانی فل یعنی خستگی و بند هم یعنی بندآمدن و نتوانسن پس نامگذاری این روستا به دلیل مسیر سخت دسترسی به دلیل ارتفاع بالای اون بوده. این منطقه در فصل بهار و پاییز آب و هوای به شدت متغیر داره به این صورت که در یک نیم روز ممکنه هم بر فراز ابرها باشید و بعد در میان مه قرار بگیرید و بعد باران رو تجربه کنید و در نهایت هم زیر آسمان صاف و زیبا از مناطق لذت ببرید. این روستا به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد و ایجاد پدیده اقیانوس ابر معروف شده که این منطقه رو به منطقه ای رویایی تبدیل کرده و گردشگران زیادی رو به خودش جذب میکنه. هر فردی علاقه داره که بر فراز ابرها بایستد و در هنگام گوش دادن به صدای طبیعت از هوای تازه لذت ببرد. به دلیل سرمای شدید پاییز و زمستان، درختان زیادی در این منطقه رشد نمی کنند. از درختان تنها گونه‌های سیاه‌ریشه مانند آلوچه ترش، زرشک کوهی و انگور کوهی (به گویش محلی: گالش انگیر) و نیز درخت ون در منطقه وجود دارد. کشت درختانی چون گردو، فندق، سیب و آلبالو ناموفق هست و رشد کافی ندارن. در نزدیکی این روستا هم جنگل های چلاو سنگ چال قرار داره که مناظری همچون دشت های سرسبز و کلبه های چوبی و گله هایی که برای چرا به طبیعت آمدند در اون خودنمایی میکنه. بهترین فصل برای سفر به این منطقه از اواسط بهار تا اوایل پاییز هست چون به دلیل ارتفاع از سطح دریا در فصل های دیگه دارای آب و هوایی سرد و برفی هست.

 

مسیر دسترسی

بهترین و زیباترین مسیر دسترسی این هست که پس از خروج از تهران از مسیر جاده هراز حرکت کرده و پس از طی حدود 140 کیلومتر به جاده فرعی فیلبند وارد شوید و پس از طی حدود 30 کیلومتر به روستای فیلبند می رسید.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

اقیانوس ابر: پدیده اقیانوس ابر یک منظره رویایی را به وجود می آورد.

تپه های زیبا: دشت ها و تپه های زیبای منطقه جولانگاه گله های دام می باشد.

جنگل های چلاو سنگ چال: جنگل های زیبا و چشم نواز که در مجاورت منطقه قرار دارند.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه هست. به دلیل بارندگی زیاد بهتره پانچو یا بارانی همراه ببرید. کفش مناسب به پا کنید و در نظر داشته باشید برخی اپراتورهای موبایل ممکنه آنتن نداشته باشند. پاوربانک هم همراه خودتون ببرید و از ریختن زباله در طبیعت منطقه خودداری کنید.