سفر به تنگ براق

1398/4/18

مختصات جغرافیایی

تنگ براق نام روستایی از توابع بخش سده در مختصات جغرافیایی 30.631459 درجه شمالی و 52.048920 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

این روستا که دره ای زیبا رو هم در کنار خودش جای داده در 190 کیلومتری شمال شهر شیراز قرار داره. دره در شمال روستا قرار داره و وجود رودخانه پرآب و رویش گیاهان در دیواره ی سنگ ها و پوشش گیاهی درختان بلوط . چشمه های آب آشامیدنی جلوه ی خاصی به این دره بخشیده که گردشگران رو از اقصی نقاط کشور به سوی خودش جذب میکنه. رودخانه پر آب دره در نهایت به رود کر میریزه و سرچشمه این رودخانه هم دریاچه سد ملاصدرا هست که در بالادست دره قرار داره و از مکان های دیدنی و تفریحی این منطقه محسوب میشه. ارتفاع دیواره های عمودی دره در بعضی مناطق به صد متر و پهنای دره به چهل متر هم میرسه. دیواره های دره نمناک هست و در برخی مناطق آب از دیواره ها به سوی دره سرازیر میشه که منظره زیبایی رو پدید میاره. در دیواره ی سمت چپ تنگه غاری وجود داره که دیواره های غار از خزه پوشیده شده و آب از سقف غار به کف غار چکه میکنه که منظره ای زیبا به وجود آورده. تنگ براق در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا واقع شده و در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل و در پاییز و زمستان آب و هوایی سرد داره. روستای تنگ براق که از توابع بخش سده شهرستان اقلید هست دارای انداز های زیبایی داره و دارای مزارع سرسبز زیادی در اطراف خودش هست. در نهایت از مهمترین جاذبه های گردشگری این منطقه وجود کتیبه به خط پهلوی ساسانی هست که باستانی بودن و قدمت تمدن در این منطقه رو نشون میده.

 

مسیر دسترسی

بهترین و زیباترین مسیر دسترسی این هست که از مسیر بهشت گمشده و در کنار رودخانه کر و شالیزارهای برنج و جنگل های بلوط به سمت روستای تنگ براق برویم که حدود 20 دقیقه هم راه خاکی داره. همچنین میشه از مسیر جاده ی سپيدان - کمهر و کاکان و چوبخله به منطقه دسترسی داشت. مسیر آخر هم از طريق راه ارتباطى سرحد چهاردانگه که اين جاده به شهرستان‌هاى اقليد، آباده و در نهايت به جاده ی اصلى شيراز - اصفهان مرتبط میشه.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

مناطق طبیعی: پوشش گیاهی زیبا و بکر منطقه که بسیار چشم نواز هست و آبشا و غار زیبا.

سنگ نبشته باستانی: سنگ نبشته باستانی به خط پهلوی ساسانی.

روستا: بافت قدیمی روستا برای بسیاری گردشگران جالب می باشد.

غار: غار زیبا و دیدنی در در دیواره ی سمت چپ تنگه.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه هست. کفش مناسب همراه داشته باشید زیرا منطقه کوهستانی هست به همراه آب و آذوقه مناسب. هشدارهایی برای آسیب هایی که گردشگری به این منطقه وارد میکنه داده شده پس خواهشمندیم از شکستن شاخه درختان و آتش زدن مناطق خودداری کنید. از شکار گونه های جانوری و صدمه زدن به گونه های گیاهی منطقه نیز خودداری کنید تا برای آیندگان باقی باشن. در طبیعت منطقه زباله نریزید و لیوان و قاشق و چنگال و بشقاب شخصی همراه داشته باشید. در نهایت با توجه به وجود صخره ها در زیر آب و بخصوص زیر آبشار، از پرش خودداری کنید چون ظاهرا در گذشته تلفات جانی به وجود آورده.