سفر به تنگ شیرز

1398/4/10

مختصات جغرافیایی

تنگه شیرز از تنگه های بسیار زیبای استان لرستان در مختصات جغرافیایی 33.823457 درجه شمالی و 47.513282 درجه شرقی روی نقشه واقع شده.

 

مشخصات

این تنگه زیبا در 55 کیلومتری شهر کوهدشت استان لرستان در بخش زردلان و در منطقه ی اولاد قباد قرار داره که نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه و ایلام و لرستان هست. در مجاورت تنگه رودخانه سیمره قرار داره که از سرشاخه های مهم رود کرخه محسوب میشه. تنگه شیرز دارای طبیعنی بسیاز زیبا و چشم نواز هست که از روستای گدارگه تا کناره رود سیمره کشیده شده و حدود 5 کیلومتر طول داره و رودخانه ای هم در میانش در جریان هست که در نهایت در دهانه تنگه به رود سیمره می پیونده. دیواره هایی که این تنگه رو محصور کرده ارتفاعی بین 150 متر تا 200 متر دارن. در میانه تنگه چشمه های جوشان کوچک و بزرگی وجود داره و یک آبشار به نام شیرز هم در این تنگه خودنمایی میکنه. آب و هوای منطقه سرد و کوهستانی هست که در تابستان ها رو به اعتدال میره و مکان بسیار مناسب و جذابی برای گردشگری تابستانه هست. پوشش گیاهی بکر منطقه در کنار صخره های تند و تیز و بلند بسیار زیبا و اعجاب انگیز هست. متاسفانه در گذشته پوشش گیاهی بسیار فراوان تر از حال حاضر منطقه رو در بر می گرفته که به مرور زمان و بر اثر استفاده اهالی به صورت مرتع از بین رفته و کم شده. مورد دیگری که در این منطقه جلب توجه می کنه وجود محوطه های باستانی از دوران زندگی غارنشینی هست که این جاذبه به ثبت ملی رسیده و همچنین در میانه دره ستونی وجود داره که طی سالیان دراز بر اثر وزش باد و زلزله به وجود اومده و ارتفاع اون 80 مترو قطر اون 10 متر هست و به مناره سنگی معروف هست.

 

مسیر دسترسی

بهترین مسیر دسترسی به این صورت هست که از شیراز به سمت شهرستان شهرضا استان اصفهان حرکت کرده و پس از گذر از نجف آباد و الیگودرز به سمت خرم آباد رفته و از خرم آباد به سمت کوهدشت حرکت کرده و به سمت نامجو و آب چی رفته که از اونجا از کناره رودخانه سیمره مسیر رو ادامه میدیم تا به دره شیرز برسیم. حدود دوازده ساعت و نیم در راه خواهیم بود.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

مناطق طبیعی: پوشش گیاهی زیبا و بکر منطقه که بسیار چشم نواز هست.

غارهای دوران پارینه سنگی: آثاری از زندگی غارنشینی که به ثبت ملی رسیده.

مناره سنگی: ستون سترگ سنگی که به ارتفاع 80 متر در میانه دره قرار داره.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه هست. کفش مناسب همراه داشته باشید زیرا منطقه کوهستانی هست در ضمن پتو و لباس گرم هم به همراه داشته باشید به همراه آب و آذوقه مناسب. هشدارهایی برای آسیب هایی که گردشگری به این منطقه وارد میکنه داده شده پس خواهشمندیم از شکستن شاخه درختان و آتش زدن مناطق خودداری کنید. از شکار گونه های جانوری و صدمه زدن به گونه های گیاهی منطقه نیز خودداری کنید تا برای آیندگان باقی باشن. در طبیعت منطقه زباله نریزید و لیوان و قاشق و چنگال و بشقاب شخصی همراه داشته باشید.