سفر به برم فیروز

1398/3/25

مختصات جغرافیایی

دریاچه برم فیروز در استان فارس و شهرستان سپیدان و در مختصات جغرافیایی 30.378981 درجه شمالی و 51.941944 درجه شرقی روی نقشه قرار داره.

 

مشخصات

کوه برم فیروز در 90 کیلومتری شمال غرب شیراز و 14 کیلومتری شمال اردکان که مرکز شهرستان سپیدان هست واقع شده که معروفیت اون به این دلیل هست که دریاچه ای زیبا رو در دامان خود جای داده که نام دریاچه هم برم فیروز هست. در اصل نام کوه از نام دریاچه گرفته شده چون در زبان محلی به دریاچه "برم" میگن و از اونجا که رنگ دریاچه وقتی هوا رو به گرمی می ره به رنگ فیروزه ای دیده می شه به "برم فیروز" معروف شده. همه ساله در فصل بهار این منطقه به دلیل زیبایی هایی که داره گردشگران زیادی رو جذب خودش میکنه. بلندترین قله کوه برم فیروز قله ریزبلند نام داره که 3720 متر از سطح دریا ارتفاع داره که دومین قله مرتفع استان فارس و اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان هست. این کوه یکی از منابع اصلی چشمه شش پیر هست که در اینجا دربارش توضیح دادیم. دریاچه برم فیروز که در ارتفاع 3350 متری از سطح دریا هست در جنوب غربی قله برم فیروز واقع شده و در اواخر فروردین ماه به دلیل آب شدن برف های قله برم فیروز شکل میگیره. در اردیبهشت و خرداد اطراف دیاچه پوشیده از چمنزار و گل های وحشی میشه که واقعا مناظر چشم نوازی رو پدید میاره. صخره هایی که در این منطقه وجود دارند همگی از جنس آهک و مارون هستن. از گونه های جانوری موجود در منطقه می توان به خرگوش و گرگ و کفتار اشاره کرد.

 

مسیر دسترسی

از اردکان به جاده کمهر وارد می شویم و پس از طی مسافت 25 دقیقه و قبل از رسیدن به پیست اسکی پولادکف در کنار جاده توقف کرده و می توان با یک ساعت پیاده روی به دریاچه رسید.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

کوه برم فیروز: کوه زیبای برم فیروز شرایط مناسبی برای کوهنوردی افراد علاقه مند مهیا کرده است.

دریاچه برم فیروز: دریاچه برم فیروز با مناظر زیبایی که دارد مکانی ایده آل جهت تفریح و گردش می باشد.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

این منطقه جزو مناطق خنک محسوب میشه و بهتره در فصل بهار به اونجا سفر کرد. از شکستن شاخه درختان و آتش زدن مناطق خودداری کنید. از شکار گونه های جانوری و صدمه زدن به گونه های گیاهی منطقه نیز خودداری کنید تا برای آیندگان باقی باشن. چون منطقه کوهستانی به حساب می آد بهتره کفش مناسب به همراه داشته باشید. اگر قصد پیاده گردی رو دارید تهیه آب و آذوقه کافی فراموش نشه. پتو و لباس گرم هم همراه داشته باشید. در طبیعت منطقه زباله نریزید و لیوان و قاشق و چنگال و بشقاب شخصی همراه داشته باشید.