سفر به دره ستارگان

1398/3/18

مختصات جغرافیایی

دره ستارگان در استان هرمزگان و جزیره قشم و در مختصات جغرافیایی 26.869869 درجه شمالی و 56.122395 درجه شرقی روی نقشه قرار داره.

 

مشخصات

دره ستارگان قشم بیش از دو میلیون سال قدمت داره و از دوران زمین شناسی سنوزوئیک باقی مونده. دره ستاره ها یه ناحیه فرسایش یافته محسوب میشه که این فرسایش توسط باد و آب های فصلی و رگبارهای فصلی رخ داده و نام گذاری این دره به دلیل این پدیده ویژه و جالب زمین شناسی جا افتاده. این فرسایش باعث ایجاد ستون های بلند با اشکال عجیب و غریب شده و اشکال تیغه مانند و دیواره های نواری ایجاد شده که با عبور باد از بین آن ها صداهای مرموز و ترسناک ایجاد میشه که همین باعث شده اهالی محلی در هنگام تاریکی به دره وارد نشن و اعتقاد دارن که محل رفت و آمد اجنه و ارواح هست. همچنین اهالی منطقه اعتقاد دارن که دره ستاره ها به دلیل برخورد ستارگان با زمین به وجود اومده. جنس خاک این دره از ماسه سنگ و سیمان آهکی سست هست. انتظار میره که به دلیل سست بودن این دیواره ها بعد از هر بارندگی تغییرات قابل مشاهده در ساختار دره ایجاد بشه. روستای برکه خلف در جنوب این دره و در 5 کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قشم قرار گرفته که اهالی منطقه به این روستا استاله کفه یا استاره کفه میگن و دره ستاره ها هم اسامی استاره افته یا استار افتیده نامیده میشه.

 

مسیر دسترسی

بهترین مسیر برای دسترسی به دره ستارگان به این صورت هست که از شهر درگهان قشم به میدان درگهان رفته و از اونجا به سمت ساحل طلایی حرکت می کنید و بعد از اون به سمت روستای برکه خلف حرکت میکنید و بعد از روستا دره ستارگان قرار داره و این مسیر با خودرو حدود نیم ساعت زمان میبره.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

بهترین زمان برای سفر به دره ستارگان فصل زمستان و اوایل فصل بهار هست که هوا نسبتا مناسبه. بهتره آب آشامیدنی همراه داشته باشید. در طبیعت منطقه زباله نریزید و لیوان و قاشق و چنگال و بشقاب شخصی همراه داشته باشید.