سفر به دشت هلن

1398/3/11

مختصات جغرافیایی

منطقه حفاظت شده هلن در استان چهار محال و بختیاری و در مختصات جغرافیایی 31.723312 درجه شمالی و 50.667724 درجه شرقی روی نقشه قرار داره.

 

مشخصات

منطقه حفاظت شده هلن با بیش از 40 هزار هکتار وسعت در استان چهار محال و بختیاری قرار داره. این منطقه پوشش جنگلی داره و در 110 کیلومتری شهرکرد واقع شده. شاید نام این منطقه کنجکاوی شما رو برانگیخته باشه از این نظر که ماجرای این نامگذاری چی بوده؟ نام این منطقه از نام کوهی در همین محل به نام هلن گرفته شده. نقل است که هلن نام پرستاری آمریکایی هست بعد از ازدواج با یک پزشک ایرانی بختیاری که در سال 1931 به ایران میاد و همراه ایل بختیاری میشه و در کوچ های ایل اونها رو همراهی می کنه و درمانگر اونها میشه و به مداوای مردم مشغول میشه. در همان دوران که هلن در این منطقه حضور پیدا کرده بوده تهیه ی نقشه های توپوگرافی و فعالیت های نقشه برداری در منطقه جریان داشته که احتمالا به خاطر خدماتش یک کوه رو به نامش نامگذاری کردن. حدود سه چهارم منطقه حفاظت شده هلن پوشیده از درختان بلوط هست و یک چهارم باقی مانده هم شامل مراتع می باشد. هلن تنها منطقه حفاظت شده ای هست که حدود 30 هزار هکتار اون پوشیده از درخت بلوط هست. گفته شده که تراکم جنگلی در این منطقه تا سه دهه پیش بسیار بیشتر از امروز بوده و امروز متاسفانه بخش های زیادی از جنگل مورد تخریب قرار گرفته. میانگین دما در دی ماه که سردترین ماه سال در این منطقه هست حدود 4 درجه سانتی گراد و در تیر ماه که گرم ترین ماه سال در این منطقه هست حدود 14 درجه سانتی گراد هست. میانگین بارندگی هم در این منطقه حدود 505 میلیمتر در سال هست. گونه های گیاهی غالب این منطقه شامل درخت بلوط غرب و گز، بادام، ارژن، گون، بُنه، کلخونک، کلاه میرحسن، زالزالک، پلاخور، شکرتیغال و دافنه هست. از گونه های جانوری این منطقه می توان کل و بز، سنجاب ایرانی، شغال، تشی، روباه معمولی، گراز، گرگ، خرگوش، خرس قهوه‌ای، کبک، کبوتر جنگلی، کمرکلی بزرگ، زاغ نوک قرمز، زاغی، کلاغ معمولی، دلیجه، عقاب طلایی، آگاما، لاک‌پشت آبزی و افعی رو نام برد. رودخانه های دوپلان و ارمند در این منطقه جاری هستند. این منطقه کوهستانی شناخته میشه و ارتفاع بلندترین نقطه آن که کوه بزمنی نام داره 3225 متر از سطح دریا و ارتفاع پست ترین نقطه آن که حاشیه رودخانه ارمند هست 1168 متر از سطح دریا می باشد. در کنار رودخانه اسکله ای وجود داره که می توان قایق سواری کرد و به شنا و تفریحات آبی پرداخت. همچنین سه کمپ در این منطقه برای اقامت وجود داره.

 

مسیر دسترسی

از شهر کرد که مرکز استان هست تا منطقه حفاظت شده هلن در بهترین حالت حدود 110 کیلومتر فاصله هست که حدود 1 ساعت و 40 دقیقه زمان میبره. بهترین مسیر دسترسی به این صورت هست که از شهر کرد به طاقانک می ریم و از اونجا به شلمزار و گهرو و با گذشتن از کنار تالاب غربی سولگان و سد سولگان به ناغان می رسیم و از اونجا از مسیر باجگیران به سمت دوپلان می ریم و بعد از دوپلان و بعد از گذشتن از رحیم آباد و فیروز آباد به حاشیه منطقه حفاظت شده میرسیم که از اونجا می تونیم مسیر رو ادامه بدیم و به سرخون بریم که یه جور ورودی منطقه حفاظت شده هست و شامل مغازه های مناسب برای تهیه مایحتاج سفر هست. مسیر دیگه که یک ساعت طولانی تر هست به این صورت هست که از شهر کرد از مسیر بلوار امام رضا (ع) به سمت سفید دشت حرکت می کنیم و بعد از گذشتن از سفید دشت و بروجن و گندمان به جاده بروجن - آلونی وارد شده و بعد از گذشتن از آلونی از مسیر بزرگراه خلیج فارس تا حاشیه منطقه حفاظت شده پیش میرویم.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

منطقه حفاظت شده هلن: منطقه حفاظت شده شامل دشت ها و کوه های زیبا و گونه های جانواری و گیاهی جالب .

سد سولگان: متاسفانه سال 1396 چشمه و آب این سد خشک شد ولی اکنون با بارندگی های اخیر دومرتبه آبگیری شده.

تالاب غربی سولگان: این تالاب زیبا در هشت کیلومتری سولگان قرار داره.

سد کارون 4: این سد در نزدیکی منطقه قرار داره و خالی از لطف نیست که سفری به اونجا هم داشته باشید.

 

توصیه های شیراز پیک نیک

این منطقه جزو مناطق خنک محسوب میشه و بهتره در فصل بهار و تابستان به اونجا سفر کرد. از شکستن شاخه درختان و آتش زدن مناطق خودداری کنید. از شکار گونه های جانوری و صدمه زدن به گونه های گیاهی منطقه نیز خودداری کنید تا برای آیندگان باقی باشن. چون منطقه کوهستانی به حساب می آد بهتره کفش مناسب به همراه داشته باشید. اگر قصد پیاده گردی رو دارید تهیه آب و آذوقه کافی فراموش نشه. پتو و لباس گرم هم همراه داشته باشید. در طبیعت منطقه زباله نریزید و لیوان و قاشق و چنگال و بشقاب شخصی همراه داشته باشید.