سفر به چشمه شش پیر

1398/3/4

مختصات جغرافیایی

چشمه شش پیر از چشمه های پرآب استان فارس هست که در 5 کیلومتری شهر سپیدان قرار دارد و در مختصات جغرافیایی 30.254081 درجه شمالی و 52.063032 درجه شرقی روی نقشه قرار داره.

 

مشخصات

چشمه شش پیر در 65 کیلومتری شیراز و در 5 کیلومتری سپیدان واقع شده و مقصد گردشگری بسیاری از اهالی استان فارس هست. مردم بومی برای این چشمه احترام خاصی قائل هستن و به همین دلیل در روزهای خاصی از سال سر چشمه جمع میشن و به توزیع نذری می پردازن و شمع روشن میکنن و از نوعی تقدس خاص برخوردار هست. اعتقاد اونها بر این هست که شش نفر از انسان های مقدس در اونجا وارد غاری میشن و دهانه غار بسته میشه و از زیر غار این چشمه جاری میشه. در حدود 500 متری از سرچشمه دو واحد پرورش ماهی قزل آلا ایجاد شده. در فاصله 200 متری از چشمه روی کوه نوشته ای قاجاری دیده میشه مبنی بر این که در آن زمان جوی آبی از این چشمه به سمت شیراز ساخته شده که نشان از توجه خاص گذشتگان به این چشمه هست. این چشمه سرچشمه اصلی رودخانه شش پیر هست که در پایین دست آن از مابین باغات زیادی عبور میکنه که این باغات تبدیل به تفریحگاه برای گردشگران شدن.

 

مسیر دسترسی

از شیراز به سمت شهرستان سپیدان میریم و قبل از رسیدن به شهر اردکان به جاده روستای برشنه وارد میشیم و بعد از گذشتن 6 کیلومتر به چشمه میرسیم.

 

جاذبه های دیدنی و تفریحات

سرچشمه شش پیر: سرچشمه اصلی شش پیر که از زیر کوه بیرون می آید با آب بسیار خنک و زلال .

باغات شش پیر: باغات ایجاد شده در مسیر رودخانه ی شش پیر که پذیرای گردشگران هستن.

برم شش پیر: حدود 3 کیلومتری سرچشمه یک برم ایجاد شده که مکان مناسبی برای ماهیگیری هست

 

توصیه های شیراز پیک نیک

فصل بهار بهترین فصل برای سفر به چشمه شش پیر هست. کفش مناسب همراه داشته باشید زیرا اطراف سرچشمه زمین سنگریزه ای هست.